Bal in boom… en nu?

Situatie tijdens laatste seniorenwestrijd: bal ligt na afslag in deze boom op hole 2, deze boom staat in het gele strafgebied.

Je zou denken… ik verklaar deze onspeelbaar (Regel 19), echter dit mag niet.

Volgens Regel 17.1a ligt deze bal in strafgebied. We passen dus de regels van strafgebied toe. Wat zijn de opties?

  • Bal spelen zoals hij ligt: tenzij je naam ‘Tarzan’ is, is dit vermoedelijk geen optie… doch het mag, zonder strafslag! (wij bellen alvast 112 en houden onze smartphone in de aanslag om te filmen!)
  • Stroke-and-distance relief: Je mag altijd, mits het toekennen van 1 strafslag, opnieuw spelen van waar je je vorige slag gespeeld hebt (in dit geval dus het afslaggebied. Je mag dan opnieuw je bal opteeën op een plaats naar keuze binnen het afslaggebied waarvan je speelde. (Regel 14.6a)
  • Back-on-line relief: Je mag zo ver als je wil achteruit, op een rechte lijn van de vlag door het referentiepunt langs waar je bal het strafgebied is binnengekomen. Eens je een punt gekozen hebt, zet je hier een tee. De dropzone is vanaf deze tee één clublengte links of rechts, niet dichter bij de vlag. Zie ook Regel 17.1d – Jammer genoeg krijg je ook hier een strafslag.

Joepie, we spelen verder! We shanken onze approach, duffen onze chip en maken onze 3-putt! Hop hop hop naar hole 3!

N. CorynC. Dejongh, your friendly neighbourhood golfclub referees 😉